Jumaat, Jun 05, 2009

Kuasai perasaan takut

Pernahkah anda merasa ketakutan atau gelisah secara tiba-tiba atau pun tenggelam dalam ketakutan? Bagaimanakah cara anda mengatasinya? Pernahkah anda bertanya pada diri anda sendiri mengapa perasaan tersebut terjadi dan apa yang telah membuat anda mengalami perasaan tersebut?

Sebagai manusia biasa, kita semua pernah berasa takut pada perkara atau keadaan yang tertentu. Apa agaknya maksud "takut" itu sebenarnya? Ketakutan adalah satu perasaan yang dihasut oleh rasa cemas dan bimbang. Ia sebenarnya adalah perasaan yang biasa dialami, sebagaimana kita mempunyai perasaan-perasaan yang lain seperti murung, bahagia, seronok atau teruja dengan sesuatu perkara itu. Sebagaimana perasaan-perasaan lain yang datang dan pergi pada setiap masa, begitu jugalah dengan perasaan takut ini.


Kita sering takut untuk cuba melakukan sesuatu kerja yang baru kerana merasakan diri tidak berkeupayaan atau tidak mahir. Sebenarnya, sekiranya kita melakukannya berulangkali, kita akan menjadi lebih mahir dan berkeyakinan untuk melakukannya. Katakan pada diri "Aku yakin boleh melaksanakannya" . Insyaallah, keyakinan diri sebenarnya adalah cara yang berkesan bagi menghindari rasa takut. Kita perlu belajar untuk mengatasi perasaan takut ini kerana antara rahsia orang-orang yang telah berjaya dalam hidup ini ialah mereka bukan saja boleh mengawal rasa takut ini tetapi juga MENGUASAI perasaan ini.

"Dari seluruh hawa nafsu, ketakutan adalah yang terburuk." - William Shakespeare

"Keberanian adalah penghalang kepada rasa takut, sekiranya kita boleh menguasai perasaan ini - tiadalah rasa takut" - Mark Twain

Setiap orang pasti ada rasa takut kepada sesuatu perkara. Bagaimanapun, terdapat enam ketakutan yang biasa dialami oleh manusia iaitu:-

Ketakutan kepada kemiskinan
Ketakutan kepada kritikan
Ketakutan kepada masalah kesihatan
Ketakutan kepada kehilangan orang tersayang
Ketakutan kepada usia tua
Ketakutan kepada kematian

Kaedah menangani ketakutan boleh dilakukan secara berperingkat seperti berikut:

* menyedari akan kewujudan perasaan ini
* mengenalpasti cara bagaimana kita meluahkan rasa takut
* mengenalpasti situasi yang menimbulkan rasa takut
* menggunakan teknik-teknik perlakuan tertentu untuk mengurangkan ketakutan dan
tekanan.

Pada umumnya, pengetahuan, latihan dan keberanian adalah senjata utama dalam melawan ketakutan. Sekiranya kita boleh mengawal dan menguasai ketakutan dengan keberanian dan penuh yakin, insyaallah rasa takut itu akan hilang. Ini boleh melancarkan kerja seharian kita dan menjadikan kita lebih berani mencuba dan mengambil risiko untuk menghasilkan sesuatu yang lebih produktif dan berkualiti. Sebagai manusia yang berakal fikiran, perasaan ketakutan atau keberanian bergantung keapada bagaimana cara anda mengaturnya. Semakin anda dapat menyeimbangkan perasaan dan fikiran, semakin dekat anda menguasai perasaan takut yang di alami.

Tiada ulasan:

Blog Widget by LinkWithin