Sabtu, Ogos 29, 2009

Tingkatkan keyakinan diri anda


Keyakinan diri merupakan elemen yang penting dalam mencapai set minda yang diperlukan untuk berjaya. Belajarlah untuk membina keyakinan diri kerana ia penting dalam mengharungi kehidupan peribadi dan juga alam kerjaya. Dalam usaha membina keyakinan diri ini, terdapat beberapa langkah yang boleh diamalkan untuk menyegerakan proses ini :

1. Beritahu pengkritik dalaman untuk senyap
- Tahukah anda bahawa dalam diri setiap orang ada suara yang berperanan untuk memandu kita melaksanakan apa yang telah kita fikirkan dalam minda masing-masing. Ia membantu kita merenung kembali tindakan yang telah lalu dan mengingatkan kita apa yang perlu dilakukan. Bagaimana pun, suara ini boleh menjadi pengkritik paling buruk apabila ia menjadikan anda sangsi atau pun cemas tak tentu pasal. Apabila suara pengkritik dalaman ini semakin kuat, beritahu dia supaya senyap. Berhenti bercakap....anda tak mau dengar apa-apa lagi darinya. Sekurang-kurangnya, anda dah mampu mengawal keadaan buat sementara. Apabila suara itu datang lagi, anda ulangi lah proses yang sama ini.

2. Beritahu diri anda tiga perkara yang benar-benar anda suka tentang diri anda.
Sekiranya pengkritik dalaman mula berkata " Ya, tapi.......", sekali lagi, beritahu dia untuk senyap.

3. Senyum, bertanya khabar, dan pandang tepat ke mata
orang yang dilawan bercakap itu dengan seikhlas hati. Pancarkan keyakinan diri anda. Anda akan terkejut betapa ramainya orang yang bertindak balas. Akhirnya, anda akan mula rasa gembira dengan diri anda sendiri.

4. Cakap "Tidak" kepada orang yang meminta anda membuat sesuatu yang anda tak suka nak buat.

5. Bersuara untuk diri sendiri. Memang ada ketikanya anda lebih suka berdiam diri untuk mengelakkan diri dari ditimpa masalah....misalnya apabila ada orang menyampuk ketika anda sedang bercakap atau ada orang yang memotong giliran anda. Namun begitu, apabila dah terlalu kerap berlaku, tahap kesabaran anda mungkin tercabar jua akhirnya. Anda tak boleh lagi berdiam diri. Bersuaralah tanpa menyinggung perasaan orang lain. Anda boleh katakan "Maafkan saya, saya belum habis bercakap lagi ni.." atau "Ini giliran saya sekarang ni.." Berlatih menyuarakan isi hati sendiri kerana ini akan memberi lonjakan dan latihan untuk menangani cabaran yang lebih besar.

6. Setiap orang ada pakaian yang dia nampak cantik dan hebat jika memakainya. Pakailah pakaian itu dan nikmatilah keindahan perasaan anda ketika itu.

7. Belanjalah diri anda sendiri seperti makan malam di restoran istimewa, sekarangan bunga, atau rawatan istimewa di salon dan spa.

8. Ucaplah tahniah pada diri sendiri
pada setiap kejayaan yang anda telah capai, tak kira lah sama ada ianya kecil atau pun besar.

9. Katakan "Tidak" pada amalan tidak sihat. Gunakan 24 jam dalam satu hari ini untuk menahan diri dari berbuat sesuatu yang anda tidak gemar lakukan......tak kiralah sama ada ianya bergosip, menggigit kuku, atau pun memakan makanan ringan yang tak berkhasiat.

10. Berbuat baik kepada orang lain tanpa meminta balasan.

11. Bersikap berani untuk mengambil risiko walau pun ianya sangat mencabar.

12. Tutup mata anda dan bayangkan anda seorang yang sangat berkuasa dan berkeyakinan diri.

Tiada ulasan:

Blog Widget by LinkWithin