Isnin, Ogos 24, 2009

Berfikir dengan Set Minda Pemenang


Manusia memang sukar untuk berubah, kecuali ada sesuatu mala petaka atau pengajaran besar yang berlaku dalam kehidupannya. Kejadian yang menginsafkan ini biasanya akan menyebabkan anda berfikir panjang dan bermuhasabah diri ke arah kebaikan. Keinginan untuk berubah itu sebenarnya tetap ada, cuma ia seringkali di sandarkan kepada pra syarat ciptaan sendiri. Misalnya :-

- Aku akan hanya melakukannya sekiranya semuanya telah dirancang dengan teliti.
- Aku akan berdiet selepas Tahun Baru, atau selepas hari lahir, atau pun sebaik sahaja balik dari percutian ke luar negara.
- Aku akan melanjutkan pelajaran apabila simpanan aku dah cukup.
- Kita akan memikirkan tentang anak apabila kewangan kita dah stabil nanti.
- Aku nak mula berniaga apabila modal dah cukup.

Seringkali ada perkataan 'APABILA' atau "JIKA' atau pun "ESOK', kan?

Malangnya, "ESOK' yang dinanti itu adakalanya, tak pernah kunjung tiba pun. Anda hanya menyandarkan peluang untuk berjaya kepada sasaran yang jarang dapat anda capai. Sekiranya mahu berjaya dalam apa jua lapangan yang diceburi, terutamanya dalam perniagaan, anda memerlukan satu peralihan paradigma. Ia tak boleh lagi dalam bentuk "AKAN", atau "SEKIRANYA". Sebaliknya, anda perlu melihat kehidupan ini dari perspektif yang berbeza secara keseluruhannya.

Sebahagian besar daripada kita masih melihat dari perspektif yang lama. Misalnya, aku perlu wang yang mencukupi supaya aku akan mendapat apa yang aku mahukan untuk mencapai cita-cita aku. Masalahnya, berapa sebenarnya jumlah simpanan yang mencukupi itu? Kita tahu atau tidak apa sebenarnya yang kita mahukan? Apa sebenarnya cita-cita yang kita nak capai itu?

Usahawan yang berjaya tahu bagaimana permainan ini perlu dimainkan. Mereka berjaya kerana perspektif kehidupan mereka adalah berasaskan kepada model yang diamalkan kebanyakan pemenang iaitu : Jadi/Buat/Miliki. Ini bermakna bahawa langkah pertamanya ialah kita perlu menjadi insan yang kita mahu jadi, kemudiannya, mesti melakukan sebagaimana orang-orang yang telah berjaya itu telah lakukan. Akhirnya, insyallah, kita akan miliki jua apa sahaja yang dimiliki oleh orang-orang yang dah berjaya tadi.

Bagaimana nak jadi orang yang berbeza dan lebih berjaya dari sebelumnya ini? Ia sebenarnya adalah masalah set minda. Itu yang perlu diubah terlebih dahulu. Sukar untuk berubah sekiranya anda tak berfikir sebagaimana usahawan yang berjaya tadi berfikir. Anda takkan jadi kaya sekiranya anda tak percaya bahawa anda boleh jadi kaya. Sekiranya mimpi anda tak sebesar impian yang anda ingin nak capai, anda tetap akan kekal berada di takuk yang lama sampai bila-bila pun. Cara anda berfikir telah meletakkan anda di fasa atau liga yang anda duduki sekarang dan anda akan terus berada disini tanpa sebarang peningkatan, sekiranya cara berfikir anda masih tetap sama.

Sebaik sahaja anda menukar set minda, anda perlu mencari orang yang telah berjaya dalam bidang itu dan lakukanlah sebagaimana yang telah mereka lakukan sebelum ini. Kenapa perlu bermula dari bawah? Orang-orang yang berjaya telah belajar apa yang boleh dilakukan dan apa yang tidak. Belajar lah secara bijak dari pakar-pakar yang terbaik ini. Mulakan penyelidikan di internet dan binalah rangkaian-rangkaian jaringan. Libatkan diri dalam kumpulan-kumpulan pencetus idea dan carilah mentor yang sesuai. Bersungguh-sungguhlah tanpa menyinggung perasaan orang lain. Orang lain akan mudah memberi tunjuk ajar sekiranya anda mempamerkan kesungguhan dan kesediaan untuk berbuat apa sahaja untuk menjadi pemenang. Akhirnya, sekiranya anda mematuhi paradigma baru ini dengan membuat peralihan set minda sebagaimana orang-orang yang telah berjaya, maka anda akan miliki apa sahaja yang anda mahukan dan akhirnya menjadi seorang pemenang juga.

Tiada ulasan:

Blog Widget by LinkWithin