Sabtu, Ogos 22, 2009

Kelebihan Ramadhan


1. Jin dan syaitan dibelenggu.

Nabi SAW telah menyebut juga bahawa pintu syurga dibuka, ditutup pintu neraka serta dibelenggu para syaitan (Riwayat Al-Bukhari, 1/18 ; Muslim, 1/41) ;

Mengikut imam Syafie hanya jin yang bengis dibelenggu. Mengikut imam Abu Hanifah, semua jin dibelenggu. Namun masih ada orang melakukan kejahatan kerana syaitan telah guna 11 bulan untuk terapkan nilai-nilai buruk dalam diri kita. Jadi dalam 1 bulan inilah kita harus ambil peluang utuk menyucikan segalanya.

Ada juga yang menyebut sebahagian jenis Syaitan yang utama sahaja di belenggu, manakala yang lain masih bebas lalu kerana itu masih terdapat yang membuat maksiat di bulan ini. Walaubagaimanapun, sebenarnya ia adalah akibat dorongan nafsu jahat yang telah lama terdidik dan terbiasa dengan ajakan Syaitan. Kebiasaan buruk ini mampu mendorong seseorang kearah kejahatan walau di ketika Syaitan utama di belenggu. (Min Ahsanil Kalam Fil Fatawa, Syeikh Atiyyah Saqar, 2/13).

http://zaharuddin.net/index.php?option=com_content&task=view&id=594&Itemid=95


2. Setiap amalan fardhu dan sunat diganda 70 kali.

“ Menunaikan yang sunat diberi balasan pahala fardu dan amal fardu diberi balasan 70 kali ganda

Contoh solat Jumaat. Sekiranya ada 5 kali Jumaat pada bulan itu, 5 x 70 = 350 Jumaat di luar Ramadahan = 7 tahun solat jumaat.

Pahala solat jumaat sama dengan pahala haji bagi orang miskin yang tak mampu mengerjakan haji.

*Solat Jumaat pada minggu akhir Ramadhan adalah solat Jumaat yang istimewa.
*Qadha solat fardhu juga dapat 70 kali ganda pahala.
Sedekah RM1 = RM70 di luar Ramadhan

* 1 dirham (RM1) hutang = 70 rakaat solat yang baik dan diterima ALLAH. Oleh itu langsaikanlah hutang sebelum kamu dilangsaikan.

3. Diampunkan dosa orang yang beri makan orang berbuka puasa

“Siapa memberi makan kepada orang yang berpuasa , pahalanya seperti memerdekakan hamba dan diampunkan dosanya .”

4. Pintu neraka ditutup
Kepanasannya tidak sampai ke alam barzakh (alam perantaran). Seksaan dihentikan pada bulan ini. Sesiapa yang mati dibulan Ramadhan tidak diseksa dan disoal oleh Malaikat Mungkar dan Nakir. Ada yang berpendapat ia ditangguh sehingga lepas Ramadhan.

*Orang masuk neraka kerana degil atas kejahatannya.

5. Dibuka semua pintu syurga.

Banyak rahmat diturunkan pada bulan ini. Orang mukmin ditambah rezekinya seperti makanan yang sedap-sedap semua ada di bulan ini.

6. ALLAH hiaskan SYURGA. Bagaimana? Tidak terfikir oleh aqal manusia. Bidadari berpantun minta disegerakan bertemu bakal suaminya di syurga.

Bahawa syurga berlenggang-lenggang ia dan berhias dari setahun ke setahun kerana masuknya bulan Ramadhan . Pada awal bulan Ramadhan bertiup angina di bawah Arasy dan bergeraklah daun kayu dengan longlai di bawah syurga, terdengarlah desiran daun kayu, hembusan bayu syurga yang teramat indahnya, seni rentak lagunya menawan seluruh perasaan nurani. Maka berhiaslah bidadari sekaliannya hingga berdirilah di atas puncak mercu syurga itu, lantas bersuaralah bidadari : Adakah orang yang hendak meminang kami kepada Allah ? Lalu bidadari lain pula bertanya : Apakah nama malam ini ? Jawab Malik Ridhwan , hai bidadari yang cantik manis, inilah malam Ramadhan .

7. Dilepaskan tahanan neraka dalam bulan Ramadahan (di akhirat juga masih ada bulan Ramadhan)

Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wasalam bersabda (yang ertinya): “Allah memiliki hamba-hamba yang dibebaskan dari neraka setiap siang dan malam bulan Ramadhan, dan semua orang muslim yang berdo’a akan dikabulkan do’anya.”

8.Diampunkan dosa yang lalu dan akan datang dari Syawal hingga Ramadhan sekiranya cukup dan sempurna syaratnya.

Peringatan-Maksiat mengurangkan pahala ibadat. Tambahkan ibadat, kurangkan/jauhkan maksiat untuk cemerlang dalam Ramadhan

9. Bulan dimana Al-Quran diturunkan dari LOH MAHFUZ ke Langit dunia (Baitul Izzah).


Quran diturunkan kepada Nabi secara berperingkat selama 23 tahun.Ayat pertama yang diturunkan iaitu IQRA’ tidak diturunkan semasa bulan Ramadhan tapi semasa Nabi berada di Gua Hira’.

Dai 1 /12 bulan, Ramadhan yang dipilih. Sudah tentu besar RAHMATnya bulan ini.

QURAN itu juga adalah RAHMAT yang besar (kehendak dan cara sembah Allah ada dalam quran) dan PETUNJUK. Selagi Quran ada diampunkan dosa kita, pintu taubat masih terbuka selagi ayat-ayat quran yang dihafal belum dihilangkan dari dada orang Islam.

Ad Dukhan [3] Sesungguhnya Kami telah menurunkan Al-Quran itu pada malam yang berkat; (Kami berbuat demikian) kerana sesungguhnya Kami sentiasa memberi peringatan dan amaran (jangan hamba-hamba Kami ditimpa azab).

10. Lailatulqadar.


Umat Muhammad umurnya tidak seperti umat dahulu. Rasulullah dan Abu Bakar cuma 63tahun berbanding Bani Israel yang berjihad sehingga 80 tahun. Allah turunkan surah Al-Qadr untuk menenangkan para sahabat yang risau kerana tidak dapat beribadat seperti umat terdahulu.

Al-Qadr [4] Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut);

Allamah Sawi mengatakan pada malam itu turun ruh malaikat yang mempunyai 1 badan dan 1,000 muka. Besarnya ruh malaikat ini ialah kepalanya berada di bawah Arasy dan kakinya bertunjang ke bumi. Setiap muka mempunyai 1,000 mulut, kerjanya puji Allah, setiap lidah dalam bahasa yang berlainan (1,000 muka x 1,000 mulut = 1,000,000 bahasa)

Malaikat yang turun pada malam itu mengucapkan Salam kepada orang ISlam kecuali kepada peminum arak, pemakan babi dan orang Islam yang memutuskan Silatur-Rahim,

Al-Qadr [5] Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!

2 malam yang istimewa dan tinggi darjahnya dalam islam ialah malam Lailatulqadar dan malam Nisfu Syaaban.

Majoriti ulama berpendapat lailatulqadar berlaku pada bulan Ramadhan. Hanya sebahagian kecil ulama (sahabat nabi- Abdullah bin Masud dan Imam Abu Hanifah) mengatakan di luar Ramadhan ada malam yang seperti Lailatulqadar.

Waktu lailatulqadar tidak sama antara satu tempat dengan tempat lain. Imam Ghazali mempunyai formula untuk mengira lailatulqadar berdasarkan hari mula puasa mengikut pengalamannya. (mungkin boleh dipakai di Malaysia kerana tempat beliau di Iran atau Iraq tidak jauh dari sini) Buatlah apa-apa ibadat pun seperti zikir, solat, baca quran. Semua orang tahu pahalanya 1000 bulan(84tahun).

Jika Awal Ramadhan (1 Ramadhan) jatuh pada hari :

[1] Ahad atau Rabu – Malam Lailatul Qadar dijangka akan berlaku pada malam ke-29 Ramadhan;

[2] Isnin – Malam Lailatul Qadar dijangka akan berlaku pada malam ke-21 Ramadhan;

[3] Selasa atau Jumaat – Malam Lailatul Qadar dijangka akan berlaku pada malam ke-27 Ramadhan;

[4] Khamis – Malam Lailatul Qadar dijangka akan berlaku pada malam ke-25 Ramadhan;

[5] Sabtu – Malam Lailatul Qadar dijangka akan berlaku pada malam ke-23 Ramadhan.

Carilah Lailatulqadar pada 10 malam terakhir, khasnya malam-malam ganjil.

Difailkan dalam: Fadhilat, Ramadhan

Tiada ulasan:

Blog Widget by LinkWithin