Jumaat, Ogos 28, 2009

Bersaing dengan diri sendiri


Kejayaan dalam mencapai sesuatu misi dalam kehidupan adalah kemuncak kepada impian dan harapan semua orang. Banyak dah didengar tentang cerita-cerita kejayaan orang lain dan ramai juga yang cuba mengikuti jejak langkah mereka tapi gagal. Anda sering tertanya-tanya mengapa orang lain boleh berjaya sedangkan anda tidak? Apa sebenarnya yang menghalang pencapaian anda itu? Kadangkala tanpa anda sedari, ianya berpunca dari diri anda sendiri. Anda sebenarnya bersaing dengan diri sendiri! Pemikiran yang negatif dalam set minda itu misalnya, boleh menghalang usaha anda untuk mencipta kejayaan. Apabila ini berlaku, keyakinan diri akan luntur dan anda akan rasa takut terhadap cabaran-cabaran yang mendatang. Sedangkan apa yang dianggap sukar itu sebenarnya adalah perkara mudah sekiranya anda menanganinya secara positif. Orang yang positif akan bertindak bijak dengan mengambil langkah-langkah sewajarnya untuk melaksanakannya kerana :

1. Kita tak kan mungkin mencipta kejayaan secara bersendirian.
Setiap kisah kejayaan adalah kisah kejayaan orang-orang yang bekerja sebagai satu kumpulan dengan setiap orang menyumbang keunikan bakat, kemahiran dan kebolehan masing-masing. Buat saja yang terbaik yang anda termampu kerana kekurangan anda pada aspek-aspek tertentu itu akan ditampung oleh ahli-ahli kumpulan anda yang lain itu. Manusia ini tidak sempurna 100 peratus, bukan? Setiap orang ada kelebihan dan kekurangannya.

2. Kesungguhan diri selalu akan membantu anda untuk berjaya.
Anda tidak akan gagal selagi anda tidak mengalah. Carilah alternatif atau cara lain bagi setiap usaha yang tidak berhasil. Teuskan berusaha dan jangan sekali-kali tunduk dan mengalah kepada keadaan, bak kata pepatah "Usaha itu Tangga Kejayaan".

3. Ambil masa sejenak dari kesibukan seharian itu untuk duduk dan berfikir atau bermuhasabah diri. Tumpukan perhatian pada diri anda sendiri dan fikirkan cara bagaimana yang boleh anda lakukan untuk menjadi lebih cekap dan berjaya. Ini lah masa untuk anda berfikir sedalam-dalamnya tentang strategi baru anda supaya anda dapat mengatur kehidupan anda dengan lebih baik.

4. Sekiranya anda tidak berpuas hati dengan pencapaian anda sekarang, jangan jangka atau harapkan masa depan yang lebih baik tanpa berbuat apa-apa untuk ke arah itu. Ubahlah sikap, keutamaan dan aktiviti-aktiviti anda itu supaya ianya lebih kreatif dan inovatif bagi mencipta kejayaan. Dekatkan diri dengan orang-orang yang telah berjaya dan jadikan mereka inspirasi dan model yang boleh anda contohi.

5. Anda sebenarnya adalah produk kepada pemikiran anda sendiri. Apa yang anda sering fikirkan di kebanyakan masa akan menghasilkan apa saja yang berlaku dalam kehidupan anda sekarang. Sekiranya anda menginginkan yang lebih baik, ubahlah cara berfikir anda itu supaya ia dapat menghasilkan kejayaan yang diimpikan itu. Buang pemikiran negatif itu jauh-jauh supaya ia tidak lagi menghantui emosi dan daya juang anda.

6. Anda akan sentiasa mendapat balik apa yang telah anda berikan. Misalnya, sekiranya inginkan pertolongan, jadilah orang yang suka menolong orang lain. Sekiranya anda mahukan perhubungan yang ikhlas, jadilah orang yang jujur. Sekiranya anda impikan kejayaan, bantulah orang lain untuk mencapai apa yang mereka inginkan. Sekiranya anda mahukan kasih sayang, jadilah orang yang penyayang. Kita sebenarnya akan mendapat apa yang kita cari dalam kehidupan ini.

7. Kehidupan ini ibarat filem di pawagam.
Anda yang menulis skrip dan anda jugalah bintangnya, pengarah dan juga pengkritiknya. Dan seperti juga filem, ia akan tamat pada penghujungnya. Apa yang penting dalam kehidupan ini bukan sahaja perjalanan ceritanya, tetapi juga kualiti perjalanan cerita berkenaan. Itu lah sebabnya kita perlu pastikan setiap hari yang kita tempuhi itu adalah yang terbaik bagi kita. Sekiranya kita sentiasa menjaga kualiti setiap episod perjalanan itu, insyaallah, "filem" hasil dari buah tangan anda ini akan berakhir dengan kejayaan...!


2 ulasan:

- jinggo - berkata...

menarik.
amat menarik ditulis oleh orang yg berhak....
saya link dengan blog saya.

Dr. Honey berkata...

Siapa Jinggo ni agaknya?

Blog Widget by LinkWithin