Rabu, Ogos 05, 2009

Melawan emosi negatif


Kunci utama bagi mengelakkan diri dari berfikiran negatif ialah menjauhkan diri dari rasa marah, tertekan, cemburu, sakit hati,resah gelisah, keliru dan risaukan perkara-perkara yang mustahil untuk ditangani. Jangan biarkan perasaan sebegini menguasai minda dan pemikiran kita. Emosi adalah sebahagian daripada tubuh badan kita dan ia akan tetap kekal disitu. Sekiranya kita sering memikirkan tentang emosi yang sama berulang-ulang kali dalam sehari, lama kelamaan ia akan mempengaruhi perasaan kita. Emosi yang paling dominan biasanya adalah rasa takut.
* Takut tak boleh buat....
* Takut takkan berjaya.....
* Takut ianya mustahil...
* Takut ianya tak sesuai untuk saya...
* Takut kita tak bernasib baik....
* Takut kita akan kalah......

Apabila ini berlaku, imaginasi akan dicengkam dengan lebih banyak pemikiran yang negatif. Adakalanya ini akan melumpuhkan tubuh badan sehingga kita tidak berdaya untuk berbuat apa-apa.

Contoh :
"Saya takut orang akan memandang rendah kepada saya sekiranya saya membuat sesuatu yang salah"

Pemikiran yang negatif sentiasa akan menghalang keinginan untuk bertindak dan mencari alternatif lain yang perlu dilakukan. Minda anda akan berperang dengan diri anda sendiri untuk mencari jawapan kepada setiap persoalan yang dikemukakan secara analitikal.

* "Kenapa orang memadang rendah kepada saya?"
* "Siapa orang-orang ini?"
* "Haruskah saya teruskan misi yang saya ada ini"
* "Pergi sajalah!"
* "Apa yang perlu saya lakukan?"

Apabila situasi negatif itu tiba, bersedialah, berhati-hati, dan yang paling penting ialah sentiasa berwaspada.

Adakalanya, apabila ini berlaku, anda akan terus berhenti daripada melakukan sesuatu, pergi ke mana-mana tempat yang agak sunyi dan duduk di situ buat seketika tanpa sebarang gangguan. Jangan cuba "berperang" denga perasaan negatif ini. Jangan bertanya, jangan menganalisa, jangan bercakap mengenainya, dan jangan terlalu memikirkan tentangnya.

Biarkan saja....

Yang penting, kita sedar akan perasaan ini dan biarkan ia menyerap ke seluruh tubuh badan supaya akhirnya ia akan bertukar menjadi positif kemudiannya.

Fahamilah walau apa pun punca kepada rasa ketidak selesaan yang sedang anda alami ini, anda seharusnya menerimanya secara terbuka. Anda harus tau di manakah letaknya rasa sakit itu, di dada, di lengan, atau di seluruh tubuh badan anda? Mungkin anda tak tau pun di mana lokasinya kerana perasaan itu berubah-ubah di tubuh anda. Kenalidari perasaan ini sebaliknya anda perlu berhadapan dengannya.

Katakan pada diri anda "Saya faham dan inilah yang saya sedang rasakan sekarang. Saya menerimanya."

Anda tak perlukan perkataan untuk memahami dan menerima sesuatu kerana adakalanya perkataan akan memburukkan sesuatu keadaan yang sememangnya sudah tegang. Dalam keadaan ini, adalah lebih baik untuk anda mendiamkan diri.

Anda tidak melawan perasaan negatif ini, tetapi sebaliknya menyerapnya dan menyebatikannya. Ia menjadi semakin mudah apabila anda sering mengulangi dengan cara yang sama ini.

Emosi bukanlah sesuatu yang anda boleh "membuang" atau "memadamnya" dengan mudah kerana anda sebenarnya tidak membuang apa-apa pun. Anda sebenarnya menyerap sesuatu untuk anda gunakan secara berfaedah di masa akan datang.

Amalan ini membolehkan anda menguasai perasaan negatif ini, terus maju ke hadapan dan bersedia untuk menghadapinya di masa yang akan datang.

1 ulasan:

Marsha berkata...

Develop your EQ melalui hubungan yang baik sesama manusia.Buangkan fikiran negatif..yg selalu fikir negatif ni tak ke mana perginyer...satu ingatan utk diri sendiri...tq dr nora atas artikel ni.

Blog Widget by LinkWithin