Selasa, Ogos 25, 2009

Mengatur kehidupan secara bijak


Disiplin diri dan rasa tanggungjawab seseorang itu terserlah dari cara bagaimana dia mengatur kehidupan sehariannya dengan baik. Ada orang sampai takut nak balik rumah kerana rimaskan keadaan rumah yang tidak terurus dan berselerak, sedangkan keadaan yang tidak teratur ini berpunca dari amalan atau tabiat diri sendiri yang tidak "organized" atau teratur. Sikap buruk ini boleh menyusahkan pihak lain apabila kerja tak dapat disiapkan mengikut masa, sering mungkir janji kerana banyak temujanji yang bertindan dalam satu masa, atau pun seringkali cuai dan tidak cekap dalam perlaksanaan tugas ditempat kerja. Ketidakupayaan seseorang dalam mengatur kehidupan sehariannya adalah berpunca dari berbagai perkara :

1. Sesetengah orang menyalahkan kemalasan diri sebagai punca, sedangkan pokok pangkalnya adalah datangnya dari rasa tanggungjawab masing-masing. Malas hanya dijadikan alasan bagi mengelakkan diri dari melaksanakan sesuatu tugas. Ia tak lebih dari satu justifikasi bagi disiplin diri yang rapuh yang telah berakar umbi dalam diri.

2. Anda tak jelas tentang apa yang anda mahukan dalam hidup, apa yang perlu dilakukan dan apa hasilnya yang nak dicapai. Kekaburan misi dan visi ini menjadikan anda tak endah tentang perlaksanaan dan pencapaiannya.

3. Anda tak faham kenapa kita perlu mengurus kehidupan, kerjaya atau apa saja secara teratur. Anda tak nampak kebekesanan tabiat ini dalam meningkatkan prestasi kerja anda dan anda tak fikir bahawa semua ini adalah satu perkara yang perlu diberikan keutamaan dalam hidup anda.

4. Anda tak tau bagaimana nak menguruskan masa dan kerja secara bijak, kerana telah terbiasa dengan suasana "porak peranda" ini sejak dari dulu lagi.

Keupayaan anda mengurus dan mengatur kehidupan anda akan menyebabkan anda lebih lebih teratur dan cekap. Berikut adalah langkah-langkah yang boleh anda lakukan :-

1. Buat senarai tugas seharian. Tulis semuanya di atas papan putih atau dalam buku nota yang anda sering bawa bersama. Ini akan membantu daya ingatan anda dan juga masa anda.

2. Letakkan di satu tempat yang tertentu supaya ia mudah dicari
. Ia mungkin dalam bentuk notepad, nota lekat, papan putih, atau apa saja .......

3. Jaga kesihatan dengan baik -- Kekal sihat dapat menajamkan tumpuan akal dan minda. Makanlah makanan berkhasiat, rehat yang mencukupi, dan banyak bersenam.

4. Gunakan alat perakam
-- Rakamkan apa yang anda fikirkan dengan alat perakam kecil. Sekiranya anda terfikirkan sesuatu secara tiba-tiba, anda boleh merakamlan idea berkenaan.

5. Gunakan telefon
-- Set kan jam untuk mengingat tentang perkara-perkara penting seharian yang anda perlu lakukan segera untuk hari berkenaan.

6. Sentiasa berfikiran positif -
- Pemikiran positif akan menyebabkan anda terangsang untuk melakukan sesuatu yang produktif.

7. Nota pelekat -- Satu cara yang boleh membantu daya ingatan anda. Lekatkan nota pelekat ini di tempat yang mudah anda lihat seperti di papan putih atau di peti sejuk.

8. Catitkan tugas atau temujanji di adalam diari atau kalender meja yang besar supaya anda dapat melihat dengan jelas perancangan anda dalam tempoh masa tertentu, seminggu, sebulan atau pun setahun.

9. Buang segala barang yang tidak diperlukan lagi dari masa ke semasa supaya ruang yang ada di bilik atau almari anda itu hanya dipenuhi dengan barang-barang yang diperlukan sahaja.

Segalanya ini sebenarnya terletak dalam pengawalan mental anda sendiri. Anda perlu sentiasa mendisiplinkan diri untuk membereskan kerja pada waktu yang telah ditetapkan tanpa berlengah-lengah lagi. Sikap menyegerakan kerja boleh membantu anda mengatur dan mengubah kehidupan anda menjadi lebih baik. Kehidupan yang teratur akan menjadikan minda anda lebih tenang, jelas dan tidak berserabut.

Tiada ulasan:

Blog Widget by LinkWithin