Ahad, Julai 12, 2009

Belajar, Berfikir dan Merancang


Setiap hari kita memerlukan masa dengan dan untuk diri sendiri. Napoleon Hill menegaskan bahawa " belajar, berfikir dan merancang masa harian " adalah penting dalam mempertingkatkan pembaikan diri secara berterusan dan membangunkannya dari masa kesemasa.

Orang yang selalu memperbaiki diri sendiri akan menjadi lebih berharga dan dinilai tinggi di alam kerjaya. Ini dapat memberi mereka lebih banyak peluang, memperolehi pendapatan yang lebih baik dan tidak akan diberhentikan kerja atau lebih mudah mendapat pekerjaan yang lain, di masa kemelesetan ekonomi.

Formula untuk "belajar, berfikir dan merancang masa harian" adalah mudah seperti contoh yang diberikan di bawah ni:-

1. Berfikir tentang matlamat pada setiap hari,
sekurang-kurangnya sekali pada setiap hari , yang tertbaik ialah sekali diwaktu pagi dan sekali lagi sebelum masuk tidor. Lihat matlamat secara positif dan percaya yang anda boleh mencapainya.

2. Periksa sikap anda pada setiap hari. Paling baik ialah di waktu malam. Imbas kembali bagaimana cara terbaik untuk memperbaiki sikap dan amalan supaya lebih positif.

3. Periksa tindakan dan cara anda berfikir
- adakah ianya menyumbang kepada kejayaan anda atau memperlahankannya? Pertimbangkan bagaimana untuk mengelak dari berfikiran negatif dan pola-pola perlakuan yang berkaitan dengannya.

4. Membaca bahan-bahan yang memberi inspirasi walau pun satu muka surat sehari dan lihatlah dari sudut yang positif.

5. Ambil masa untuk belajar, berfikir dan merancang pada setiap hari, dan berbuat demikian dengan keadaan mental yang positif.

Orang yang mengulangi perbuatan yang sama selama lebih daripada 30 hari berturut-turut dikatakan akan meneruskan amalan berkenaan selepas itu, dan akhirnya amalan berkenaan kekal menjadi satu tabiat. Oleh yang demikian, amalkan tabiat belajar, mengulangkaji dan merancang dengan baik demi meningkatkan kualiti kehidupan kita.

Tiada ulasan:

Blog Widget by LinkWithin