Jumaat, September 18, 2009

Mengambil risiko sememangnya berisiko


Satu sebab mengapa anda tidak sanggup mengambil risiko ialah kerana sesuatu perkara itu memang berisiko! Sebaik saja anda membuat keputusan untuk mengambil risiko dan mencuba untuk mendapatkan sesuatu yang belum pernah anda capai, anda perlu bertekad untuk tidak cepat mengalah dengan segala cabaran yang bakal ditempuhi. Kita sedia maklum bahawa risiko dan kegagalan seringkali berlaku secara berturutan. Tapi ini tidak bermakna bahawa kita tidak boleh atau tidak harus mengambil risiko. Kegagalan adalah sebahagian dari proses pengambilan risiko dan begitulah juga dengan kejayaan. Mereka yang berjaya adalah mereka yang telah mengambil risiko secara ekstrim dan bersungguh-sungguh. Sesetengah mereka gagal berkali-kali sebelum menempa kejayaan itu. Akhirnya, kegagalan yang pernah ditempuhi itu akan dilupakan begitu saja apabila anda berasa seronok dan bahagia dengan kejayaan yang akhirnya dapat dikecapi.

Pernah tak anda terfikir sama ada kerja yang anda lakukan itu bersesuaian dengan diri dan jiwa anda? Misalnya, terdapat orang yang membuat kerja-kerja keusahawanan yang bukan pun bidang yang diminatinya. Kadangkala anda tidak dapat menggunakan sepenuhnya potensi diri, pengetahuan serta kemahiran yang anda miliki. Jadi, bagaimanakah anda mampu untuk keluar dari bidang masing-masing? Sudah pasti jawapannya ialah dengan mengambil risiko! Tiada siapa yang akan menyuruh anda mengambil risiko yang tidak masuk akal atau membahayakan nyawa anda, kan? Bagaimana pun, anda perlu mempunyai impian untuk mencapai sesuatu yang anda mungkin anggap mustahil kerana sesuatu yang mustahil itu kadangkala tidak mustahil untuk dicapai jika anda benar-benar berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk mencapainya.

Ambil masa untuk memikirkan satu dua perkara yang anda inginkan selama ini yang belum lagi berjaya dicapai. Misalnya, mungkin memulakan perniagaan, menjual barangan secara online, bertugas di luar negara atau pun menjadi seorang kaunselor. Anda perlu memikirkan cara-cara atau langkah-langkah yang perlu untuk mencapainya secara bijak. Adakah anda akan mengikut kata hati atau anda perlu membuat pertimbangan yang wajar sekiranya anda berdepan dengan pelbagai pilihan yang sama menariknya. Rancangkan tempoh masa yang sesuai untuk mencapat matlamat anda itu. Berusaha terus ke arah itu secara konsisten dari hari ke hari sehinggalah sasaran anda itu akhirnya dapat dicapai.

Mengambil risiko sememangnya berisiko tetapi sekiranya anda bertanya orang yang pernah mencuba dan gagal berkali-kali sama ada mereka pernah menyesal dengan pengalaman itu, jawapannya sudah pasti adalah "TIDAK"!

Tiada ulasan:

Blog Widget by LinkWithin